Etik lördag

Jag läser denna läsperiod en kurs som heter "Vetenskapsteori och Etik", i vilken de första veckorna kommer att handla om etik delen. Vi har fått en seminarieuppgift med rubriken "Ekonomi och moral i din egen vardag" där vi ska ta ett personligt dilemma där ekonomi och etik krockar och argumentera och diskutera detta ur olika etiska synvinklar. Kanske inte riktigt min kopp te, men ändå intressant, det ger absolut en tankeställare i vårt konsumtionssamhälle där mycket fokus läggs på pengar, vinst, resultat och ekonomisk utveckling. Det är alltså en kurs under företagsekonomin med mål att skapa vägar mot ett ökat ansvarstagande. Jag skriver om att brygga eget kaffe och ta med till, till exempel, skolan jämfört med att köpa en kopp kaffe i någon kafeteria dagligen. Min studentekonomi gynnas av att brygga mitt eget och är det billigaste alternativet för mig, men för ekonomin i stort bidrar jag mer genom att köpa en kaffe för 12 kronor. Vad säger mitt förnuft? Vilket alternativ ger bäst konsekvenser och den största nyttan? Vilken är medelvägen och hur ser jag på mig själv, vilken människa är jag, och hur gör jag mina val därefter? Nu ska jag ta en sista kraftansträngning när det gäller det här för dagen, och sen tänker jag ta lördag och tänka på mindre "viktiga" saker än så. Intressant, men jag har en känsla av att ledning och organisations kursen kommer fånga mitt intresse mer, speciellt efter föreläsningen vi hade igår, men mer om det en annan dag... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0