Ett låångt inlägg om vatten, smågodis och frukost

Jobbar kväll ikväll. Eller för att göra det enkelt, jobbar ganska mycket denna och nästa vecka, värdpappan är bortrest. Men det är mer än heeeelt okej, för om två veckor på fredag så står Rasmus Nilsson på San Francisco International Airport! Och så Hawaii! När vi bokade i november kändes det som en evighet tills april, men nu är det knappt en månad bort! Och förutom att jag längtar så otroligt mycket efter Rasmus så längtar jag även efter den där stoooora godispåsen som han har lovat mig, haha! ;-) Som den godisgris jag är har jag såklart testat en del av usas sortiment. Men ärligt talat. Inget slår svenskt smågodis. Blev faktiskt en aning besviken när jag fyllde år, då det enda som stod på önskelistan var godis, men inte ett enda grönt paket har skådats. Men jag överlever nog drygt två veckor till. Och du skulle bara våååååga glömma den Rasmus! ;-)

Och när vi ändå är inne på saker som Sverige är bra på så kan jag informera om vad utav allt det jag ska frossa i när jag kommer hem.

Vi kan börja med kranvattnet. Smakar så mycket klor så man börjar nästan fundera på om man befinner sig i en pool när man står där med dricksglaset. Speciellt när jag tränat/joggat/promenerat och bara vill hälla i mig vatten, behöver jag säga mer? Jag längtar efter vatten!

Och så frukost. Förutom pannkaksfrukost så kan inte amerikanarna det där med frukost. De flesta äter en skål med flingor och mjölk. Nu tänker ni "all bran och k-special är väl ändå inte så illa?" nej om det ändå fanns nå all brans eller "riktiga" flingor. Här är det mesta sötat så det krullar sig i öronen. Mina första två veckor här åt jag k-special. Men inte ens de var som de hemma. Uuh. Och bröd, hederliga mackor med ost och skinka. Nähe då. Här är brödet man köper mjukt i flera veckor och utgångsdatumet vill jag inte ens kolla på. Tänk er formfranska de luxe mjukt fast utan utgångsdatum. Jummi va? Och så smör, det har dom inget riktigt det heller. Osten köps till 99% i färdigpacketerade skivor, tjocka som tredubbla hemma, och är mest tänkt till att smälta i grillade mackor eller nåt i den stilen. Jag bad om vanliga havregryn så jag ställer mig och gör microgröt nästan varje morgon, ja för vanliga havregryn har dom iallafall! Är jag lat äter jag en yoghurt. Men här är det yoghurt i portionsförpackning, lowfat eller nonfat, men socker som andra ingrediens. Halleluja. Amerikanarna är livrädda för fett, men socker kan man tydligen äta hur mycket som helst av...

Oj, det blev en del det här, haha. Skulle kunna fortsätta lite till, men vatten och frukost är ändå de två största sakerna i matväg jag verkligen ska njuta av när jag kommer hem! I övrigt vet ni ju att jag älskar california, men visst finns det skillnader! Och självklart finns det saker som usa är bättre på än Sverige, i mina ögon sett, men det får bli ett annat inlägg!



Det här tycker jag bland annat USA är bättre på (sett genom min ipod); Shoppingen, senaste köpet, sköna byxor från GAP. Dishen, slingan där hemma bjuder inte riktigt på samma härliga utsikt och för att inte tala om klimatet. Och såklart, starbucks!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0