20:10

Har fått en aupair-fråga, och känner att jag efter 4 månader nog har erfarenhet nog att kunna svara utan att låta föööör töntig ;-)

Sofie:
Hej, jag har läst hela din blogg nu och jag gillar den! Jag funderar på och åka iväg till USA som au pair, jag har vart på informationsmötet men är lite osäker så måste bara fråga lite saker,skulle bli glad om du svarade :)
hur va din engelska innan du åkte? Jag är lite osäker på min engelska i nuläget.. Och hur är din kontakt med familjen?känns den typ ytlig eller känner du dig som en familjemedlem? Och sist men inte minst hur hanterar du din hemlängtan?! :)

Svenskar har sjukt bra engelska jämfört med många (vägar nästan säga alla) andra länder. Jag var lite smått orolig för det också för jag hade ingen toppen engelska innan jag åkte, men på au pair skolan förstod jag ganska snabbt att min engelska klassades som väldigt bra, ändå. Och famijlerna är såklart medvetna om att engelska inte är ditt första språk, så det är inget att oroa sig för. Min kontakt med familjen varierar, men som oftast känner jag mig ändå som en liten del av familjen. Jag är ofta schemalagd under middagstid, så det blir tex naturligt att äta middag med hela familjen på kvällen. Och min värdmamma är a stay at home mom, så jag umgås och träffar nästan hela familjen under min jobbtid. Och jobbar en del helger, så är inkluderad i mycket i familjen i och med det. Men visst finns det tillfällen när jag faktiskt känner mig anställd, men den lilla tiden kommer man nog aldrig helt ifrån. Skype är lösningen för hemlängtan! Haha, nej men träffa mycket andra aupairer/kompisar som man kan hänga med när man är ledig, för det är nog mest när man har tråkigt som man längtar hem. Så hitta på mycket på din lediga tid! Och ja, skype är ju faktiskt bra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0